لامشکن در قاب تصویر

12:38 - چهارشنبه بیست و نهم آذر 1391 // نویسنده: اعضای کانون یاد یاران لامشکن علیا




گذری به تاریخ اشکور

12:25 - چهارشنبه بیست و نهم آذر 1391 // نویسنده: اعضای کانون یاد یاران لامشکن علیا

 

اشکور تماما در ناحیه ی تاریخی دیلم قرار دارد و احتمالا از هنگام قیام یحیی بن عبدالله علوی در سال 176 ه . ق رفته رفته از آیین زرتشت دست کشیده به دین اسلام در آمدند و چون شیعیان زیدی را در مخالت با دستگاه خلافت با خود هماواز یافتند به تشیع زیدی گراییدند .

ناحیه اشکور در ایام فرمانروایی علویان در طبرستان از پایگاههای مهم سادات علوی بود ، اما از سده ی چهارم هجری با فعالیت مبلغان اسماعیلی در دیلم گروهی از مردم این ناحیه به کیش اسماعیلی درآمدند و در سال 483 ق. حسن صباح را در گرفتن دژ الموت یاری دادند .

تاریخ اشکور ... ؟

کوهستانهای اَشکِوَر در بر گیرنده بخش کوهستانی شمال ایران از کوهستانهای املش ، رحیم آباد ، واجارگاه ، چابکسر ، رامسر است.دیلم در قدیم به سرزمینهای شمالی ایران از گرگان تا ابتدای آذربایجان و از طرفی به قومس (دامغان) و ری ختم می شد.در گذر تاریخ به دو بخش کوهستانی و جلگه ای تقسیم گردید، قوم اشکور که بعدها دیلمیان نامیده شدند به دو قوم گیل و دیلم تقسیم گردید. در زمان ما به تمامی این سرزمینها گیلان گویند. دیلمان که تا چندی قبل روستایی بیش نبود اکنون به بخشی تبدیل شده و منطقه کوچکی می‌باشد که نام قدیم دیلمان را تداعی می‌کند و اکثر روستاهای آن در قدیم جزئی از منطقه باستانی اشکور می‌باشد بطوری که اشکور با سابقه تاریخی چند هزار ساله مقدم بر دیلمان بوده در صورتیکه دیلمان پس از روی کار آمدن سلسله آل بویه شهرت یافت. آثار زیادی از اسطوره‌ها و قلعه‌ها در اشکور بجا مانده است که نشانه هایی از تاریخ کهن این مرز و بوم می باشد. مانند بخش اشکبوس و کاموس کشانی از پهلوانان نامی ایران که در شاهنامه فردوسی بدان اشاره می نماید از شهر قدیمی کشان در روستای کلکامیس کنونی بوده و شهر درویشان در کنار کشان زادگاه منصوب به این دو پهلوان نامی ایران است. آثار قلعه کاموس بوسیله قبرگیران تقریبا از بین رفته و پیتر ولی فرانسوی چند دهه قبل از آن دیدن کرده است و می نویسد جز آثاری سفالهای رنگی در آن پیدا نکردم چون قبل از من حفاریهای زیادی در آن بعمل آمده بود. آثار لوله کشی بوسیله پوشینه‌های سفالی در شهر کشان دیده میشود.اکنون به غلط روستاییان آن را به کیکاووس نسبت میدهند(که درست نیست). اسطوره دیگری در باره حکومت پادشاهی بنام لیون در روستای باستانی لیما اشکور علیا دارد و نیز وجود قلعه فریدون در این سرزمین نیز اسطورها و داستانهای بسیار کهن و بطور کلی فرهنگ غنی سرزمین اشکور حکایت می کند.
هم اکنون روستایی بنام اشکور در ده کیلومتری شرق شهرستان شهربابک در استان کرمان وجود دارد که مردمان ان اسماعیلیه یا همان پیروان حسن صباح هستند که روزگاری در الموت و البته دیلمان و دژهای بیشمار ان دیار بر سرزمینهای دوردست حکم میراندند. بعید نیست که پیروان ان نیکمرد پس از حمله وحشیانه هولاکو خان مغول انهایئ که از حمله مغول جان سالم بدر بردند بعدها در هوالی شهربابک سر برون اوردند و بیاد سرزمینهای مادریاشان نام اشکور را بر محل سکونت جدیدشان انتخاب نمودند.

ایشکوه از دید فرهنگی در بخش تاریخی دیلم جای گرفته و مردم این سامان بخشی از مردم دیلم به شمار می‏ آیند. اشکور در سابق به بخشهای زیر تقسیم می شد: 1- جیر ولایت (اشکور سفلی = اشکور پایین) 2- جور ولایت (اشکور علیا = اشکور وسطی) 3- جور سی (اشکور بالا شامل نه روستا که اکنون تابع شهرستان رامسر می‌باشد اما جاده ارتباطی و امکانات آن از طریق استان گیلان یعنی جاده رحیم آباد به اشکور صورت می پذیرد...

توضیح اينكه نام « اشكور » ممكن است در اصل « اشك ور » بوده باشد كه اشك در اصطلاح ساساني به نامي از بزرگان ان قوم اطلاق ميشد و واژه « ور» به معناي قلعه بوده است ؛ يعني« دژ اشك»يا « ارشك » يا « اشك دژ » تعبير ديگر آن است كه اشكور يكي از قلاع مشهور اسماعيليه در رودبار الموت كه پس از فتح قلاع اسماعيليه به وسيله هلاكو خان و متواري شدن آنان از ان حدود آنطور كه تاريخ نشان ميدهد بدين مناطق امده و پس از استقرار در اين محل نام قلعه خود را بر آن نهاده اند .

منبع :  جغرافیای تاریخی  اشکور -حسن یگانه چاکلی

 وبلاگ آرنگ اشکوری




عکس های اشکور

12:17 - چهارشنبه بیست و نهم آذر 1391 // نویسنده: اعضای کانون یاد یاران لامشکن علیا

 

 




جاذبه های دیدنی لامشکن و گره گوابر بقلم عباس زاده

18:43 - دوشنبه بیست و هفتم آذر 1391 // نویسنده: اعضای کانون یاد یاران لامشکن علیا

 

روستای لامشکن و گره گوابر دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی فراوانی می باشند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند .بخشی از جاذبه های لامشکن و گره گوابر که بخش کوچکی از اشکورات می باشند را معرفی مینمایم :

" خمر دکان "

محوطه ی خمر دکان گره گوابر مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان رودسر ، بخش رحیم آباد،اشکور سفلی ، روستای گره گوابر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ با شماره ثبت  ۱۰۹۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

محوطه خمردکان گره گوابر

اطلاعات کلی

نام

محوطه خمردکان گره گوابر

کشور

 ایران

استان

گیلان

شهرستان

روذسر

اطلاعات اثر

کاربری

محوطه

دیرینگی

دوران های تاریخی پس از اسلام

دورهٔ ساخت اثر

دوران های تاریخی پس از اسلام

اطلاعات ثبتی

شمارهٔ ثبت

۱۰۹۹۹

تاریخ ثبت ملی 

۲۷  بهمن ۱۳۸۲

" جرچال "

محوطه جرچال گره گوابر مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان رودسر ، بخش رحیم آباد، اشکور سفلی ، روستای گره گوابر واقع شده و این اثر در تاریخ 2 بهمن ۱۳۸۲ با شماره ثبت 10747

 

محوطه جرچال گره گوابر

اطلاعات کلی

نام

محوطه جرچال گره گوابر

کشور

 ایران

استان

 گیلان

شهرستان

 رودسر

اطلاعات اثر

کاربری

محوطه ، چال

دیرینگی

 دوران های تاریخی پس از اسلام

دورهٔ ساخت اثر

دوران های تاریخی پس از اسلام

اطلاعات ثبتی

شمارهٔ ثبت

۱۰۷۴۷

تاریخ ثبت ملی

۲ بهمن ۱۳۸۲

 

" لولمان دامان یا جنگل لولمان  ( loleman  ) "

منطقه ای جنگلی و بکر با درختان راش و ممرز(شَرَم) فراوان که در مسیر جاده ی شوک می باشد . این منطقه جزئی از جنگل های گره گوابر می باشد . منظور از دامان در گویش گالشی ( اشکوری ) جنگل می باشد .

" سیالمه "

منطقه ای جنگلی که بشتر پوشیده از درخت راش و  ازگیل ( کونوس) می باشد و جاده ای برای وسایل نقلیه ندارد . سیالمه در مرز روستای لامشکن و شرمدشت واقع می باشد و منطقه ای برای دامداری گوسفندان می باشد . از جمله حیوانات این منطقه ی جنگلی خرس ، گرگ ، خوک و ... می باشد . درخت کونوس معروفی در سیالمه به نام معصومه کونوس دار می باشد که در نزد اهالی روستای لامشکن شناخته شده می باشد .

کُندَ چاکان "

چاک در گویش گالشی ( اشکوری ) به معنای دشت می باشد و کُندِ هم از واژه ی کندی و تنبلی گرفته شده است . روایت است که در گذشته گیاهی در این منطقه رشد میکرد و چرای این علف برای دام باعث تنبلی و کندی دام میشد. کند چاکان در بین اهالی روستای لامشکن محبوبیت فراوانی دارد ، زیرا مدرسه و زمین فوتبال لامشکنی ها در این منطقه قرار دارد و جوانان لامشکن ساعات زیادی از روز را در آنجا مشغول باز ی می باشند . کند چاکان در خروجی لامشکن به سمت مازی بون قرار دارد .

" سونگیله "

چشمه ای که در غرب جنگل لولمان قرار دارد و اطراف آن پر از سنگریزه های کوچک و دیدنی می باشد که حاصل از آب همان چشمه است . در واقع چشمه ای که تولید سنگریزه می کند . سنگریزه ها گرد گوشه و تیز و به رنگ خاکستری تیره  دیده می شود . با کمی اغماض میتوان این منطقه را جزء جنگل های گره گوابر دانست .

" خدا چا "

چاهی بزرگ که معمولا در تمام فصل سال پر از برف می باشد و در جنوب جنگل لولمان قرار دارد و دارای عمق 15 تا 20 متر می باشد .  به نظر من دلیل به وجود آمدن آن احتمالا یک پدیده ی زمین شناسی یا صائقه می باشد . مردم گره گوابر این چاه بزرگ را "خدا چا " می نامند زیرا بر این باورند که چاهی با این ابعاد نمی تواند ساخت بشر باشد و قطعا یک قدرت مافوق بشری آن را ساخته است . این چاه یکی از بزرگترین چا های اشکورات می باشد و در گذشته از یخ های موجود در آن در هنگام بروز گرمازدگی استفاده می شد .

" کَلا "

کلا در منطقه ای خورته ( آفتاب گیر ) در روستای لامشکن علیا قرار دارد . زیبایی این منطقه بیشتر به خاطر دید کامل طبیعت بخشی از اشکورات می باشد . وقتی بر بلند ترین قسمت این منطقه که مربوط به باغ فندق خودمان است بایستید ، روستاهای گره گوابر ، سلجه چال ، شرمدشت ، خراسان پشته ، جیرکل ، سجیران ، نیلو ، آغوزبن کندسر ، گرمابدشت ، میلاش ، کوه عروس داماد ، جنگل لولمان ، کوه سماموس (سمام) ، جاده اشکورات به رحیم آباد  ، رودخانه ی پلرود و ... را مشاهده می کنید .

" کوه عروس و داماد "

این جاذبه مربوط به روستای زیاز می باشد ولی چون در کتاب  " عروس دامات سنگ سیا ببون " آخرین محلی را که  عروس و داماد برای تهیه آذوقه به آنجا رفتند روستای گره گوابر بود ، شرح مختصری راجع به آن می نویسم . کوه عروس داماد یک کوه سنگی با شیب تند می باشد که در بالاترین نقطه آن دو مجسمه سنگی به شکل عروس و داماد قرار دارد.که راه دسترسی آن از سمت جنگل های بالای گره گوابر می باشد ، که البته راه پر خطری است .  آورده اند که در گذشته های دور پسر و دختری بدون اجازه ی پدر و مادرشان با هم ازدواج می کنند ، تا اینکه در اثر این بی‌حرمتی مورد نفرین والدین واقع شده و در نقطه ای که در حال حاضر به "عروس و داماد " معروف است به شکل دو انسان تبدیل به سنگ می‌شوند . البته داستان کامل آن به صورت شعر گیلکی در کتاب " عاروس دامات سنگ سیا ببون " موجود است . به زودی بخشی از داستان را در وبلاگ خودم قرار میدهم .

منبع :

جغرافیای تاریخی اشکور / مولف : حسن یگانه چاکلی

دانشنامه ی آزاد ویکی پدیا

..........................

۷ سیا ما سال ۱۵۸۵ گالشی / آرنگ اشکوری (محمد عباس زاده)




لامشکن یا لامبشکست

18:42 - دوشنبه بیست و هفتم آذر 1391 // نویسنده: اعضای کانون یاد یاران لامشکن علیا

 

در کتاب جغرافیای تاریخی اشکور و بخش مربوط به جغرافیای روستایی اشکور تالیف حسن یگانه چاکلی نام روستا  " بالا لام بشکست " می باشد، همچنین در تمامی لغتنامه های فارسی هم نام روستا لام بشکست قید شده است  . در کلیه ی آمار گیری های دولتی اسم این روستا لام بشکست بوده است . شاید برای تغییر نام روستا از گویش گالشی به زبان فارسی  لام بشکست به لامشکن تغییر داده شده است . آنچه باعث شد تا من چنین نظری داشته باشم اینست که تمامی پسوند اهالی روستا در شناسنامه هایشان ، لامشکن می باشد . پس نتیجه میگیرم لامشکن نام تغییر یافته ی لام بشکست به زبان فارسی می باشد . در صورت موافقت یا مخالفت نظرات خود را بیان فرمائید .

.....................

۶ سیا ما سال ۱۵۸۵ گالشی / آرنگ اشکوری ( محمد عباس زاده )




مشکلات درمانگاه زیاز

18:39 - دوشنبه بیست و هفتم آذر 1391 // نویسنده: اعضای کانون یاد یاران لامشکن علیا

 

تریبونی برای شما :
 

بقلم : رحمان شمسی  

با آمدن فصول سرما  و برف و باران فراوان در اشکورات ، تردد مردم به شهرها و مراجعه به پزشکان در مناطق شهری امکان پذیر نبوده و علاوه برآن بر تعداد بیماران  دچار آنفلو انزا ، سرماخوردگی و.. افزوده می شود .

از سویی دیگردرمانگاه زیاز که در بدو تاسیسش نوید  بخش مداوای بیمارن و خدمات رسانی بهنگام ، کم هزینه و مناسب بود رفته رفته نه تنها بر بخش ها و  گستره ی خدمات رسانی اش افزوده نشد بلکه بسیاری از بخش های آن تعطیل و مابقی نیمه جان به فعالیت خود ادامه  داد .

 

از عمده مشکلات این درمانگاه:

  • نبود حتی یک پزشک عمومی ماهر و توانا جهت مداوای مردم : استفاده از پزشکانی که  جهت گزراندن دوره کا آموزی خود به این منطقه می آیند موجب می شود مداوا بخوبی صورت نگیرد و مردم  از ان پزشک قطع امید کرده و روانه شهرها با مشقات بسیار گردند

  •   کمبود دارو و امکانات پزشکی

  • تعطیلی بخش های مختلف....

  • عدم اطلاع رسانی  و نداشتن برنامه کاری مشخص

  • مشکل استفاده از دفترچه های درمانی در سایر نقاط شهرستان و پروسه خسته کننده تایید و ممهور از درمانگاه

مشکلات مذکور در طی 5-6 سال گذشته شدت یافت و افزایش   نارضایتی مردم  راموجب شد و  

طی درخواستهای مکرر مردم  منطقه، متاسفانه باید گفت هنوز هیچ تلاشی جهت ساماندهی به وضعیت این درمانگاه صورت نگرفته است.

اما سولی که در اینجا مطرح می شود این است که

 آیا گذشت این بیش از 10 سال ، زمان کمی برای رسیدگی به این مشکل بوده است ؟

چرا باید با مردم اشکور مانند موش آزمایشگاهی برخورد شود  و ضعیف ترین پزشکان را صرفا برای کار آموزی به این درمانگاه می فرستند؟ !!

چه مساله ای فوری تر از سلامت مردم وجود دارد؟




اشکور در باتلاق محرومیت و بی توجهی بقلم اسماعیل محمد باقری

18:37 - دوشنبه بیست و هفتم آذر 1391 // نویسنده: اعضای کانون یاد یاران لامشکن علیا

 

تریبونی برای شما :

عنوان نوشته : اشکور در باتلاق محرومیت و عدم توجه مسئولین !

نویسنده : اسماعیل محمد باقری

منبع : سایت اشکورنیوز 


باسلام به تمامي مردم سخت كوش و محروم اشكور و عرض خسته نباشيد خدمت شما سروران عزيز اشكورنيوز خيلي خوشحالم كه دراين فضاي مجازي مشكلات مردم بيان مي شود اما متاسفم كه كمتر مورد توجه مسؤلين قرارمي گيرد مردم اشكور همچنان در فقر امكانات به سرمي برند :

نبودن مراكز درماني فعال با خدمات ابتدايي پزشكي ، نداشتن آب آشاميدني لوله كشي ، عدم پوشش آنتن هاي موبايل ، نداشتن جاده دربرخي روستاها به خصوص روستاي خودمان{خراسان سر} كه حدود700 تا 800 متري روستاي شرمدشت كه ازنعمت جاده بهره منداست قرارگرفته اماكماكان مردم عزيز اين روستا درمشقت به سر مي برند و روستاهايي هم كه ازجاده برخورداند آنقدرها هم وضعيت شان مناسب نيست به طوري كه تمامي اين جاده هاي خاكي پس ازپشت سرگذاشتن زمستان سرد و پربرف ريزش مي كنند و سفردراين جاده ها بازي بامرگ وزندگي است با اين همه درمحروميت به سربردن :

آيادرست كردن جاده آن هم به مسافت 700تا800 متربراي مسؤلين كاردشواري است ؟

 آيا اعزام بيل مكانيكي جهت بازسازي جاده هاي ويران اشكور بعد از فصل زمستان پرهزينه هست ؟

آيانصب حفاظ دركنارپرت گاه هاي جاده ي اشكور به خصوص صخره ي سنگي قبل از روستاي لرده كه هرازگاهي شاهد مرگ ناگوار مردم اشكور دراثرسقوط وسايط نقليه هستيم{كه درچندي پيش مردم شفيع آباد و اشكور جوان محبوب خود مرحوم لطيف شريفي را ازدست دادند}كارسختي است ؟

مانبايدعبرت بگيريم؟؟

 عزيز و مسؤل محترم آيا شما جرات مي كنيد مسافر ماشين هاي اشكور باشيد و تا پايان مسيرجاده هاي خطرناك لترود-شرمدشت ، توكاس- پياغوزبن ، شوييل- مومن زمين ، شوييل-شفيع آبادو... بدون دلهره سپري نماييد ؟؟ من به غيرت اين مردم اشكورت تحسين مي گوييم و همواره ازخداوند منان برايشان خواهان صبرهستم و اميدوارم روزي نصايح امام علي (ع)به مالك اشتر و توصيه هاي امام (ره) رامطالعه بفرماييد تا شايد مردم اشكوركمي از اين محروميت رها شوند ان شاءا...